Hulp bij lenen & terugbrengen

Terug naar Klantenservice

Lenen & terugbrengen

Hoeveel mag ik lenen?

Er kunnen maximaal tien boeken, tijdschriften of dvd’s geleend worden. Daarnaast mag je nog eens tien e-books én tien luisterboeken lenen.   

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert jouw geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie.
Vergeet hierbij niet om op de innamebon te controleren of alle ingeleverde titels vermeld staan. Is dit niet het geval zijn, vraag dan een medewerker om advies.

Bij een aantal vestigingen kun je ook inleveren wanneer de Bibliotheek gesloten is. Gebruik hiervoor de inleverbus. Dit kan in Joure, Makkum, Koudum en Wommels. 

Is er een haal- en brengservice voor ouderen?

Ja. Bibliotheekleden die (tijdelijk) niet meer naar de Bibliotheek kunnen komen, kunnen gebruik maken van Bibliotheek aan Huis. 
Meer informatie over deze dienst vindt u in deze folder >

Kan ik met mijn Bibliotheekpas ook terecht in andere bibliotheken?

Ja, dit wordt Gastlenen genoemd. Je kunt in iedere Bibliotheek in Nederland lenen. Handig wannneer je bijvoorbeeld op vakantie bent in eigen land. 

Is er een uitleenreglement?

Ja, deze vind je hier >

Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt jouw materialen verlengen in Mijn menu op onze website of via de Wise app.

Verlengen via de wiseapp
Hiervoor download je de wiseapp op de smartphone.

Verlengen via Mijn menu op onze website
Om jouw materialen te verlengen log je in op Mijn menu.

  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan.
    De nieuwe leentermijn gaat direct in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.
    Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom deze niet verlengd kan worden.
  • Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen.
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’.
  • Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn.
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’ om te controleren of alle materialen die je wilde verlengen, ook verlengd zijn.
  • Na het verlengen ontvang je het e-mailbericht 'Resultaat verlenging'. 
    Ook wanneer de inleverdatum verstreken is kun je verlengen, als het materiaal tenminste niet gereserveerd is.

Inleveren en opnieuw lenen op dezelfde dag, wordt als een verlenging gezien.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

Geleende materialen kunnen maximaal twee keer worden verlengd.
Materialen die door een ander gereserveerd zijn kunnen niet worden verlengd.

Reserveren & aanvragen

Hoe kan in een boek of ander materiaal reserveren?

Reserveren kan via de catalogus op de website of via de Wise app. Via de zoekbalk op de homepagina zoek je op een titel. Klik vervolgens op de gewenste titel en ga door naar reserveren.

Log in met je pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kun je ook reserveren aan de balie in de Bibliotheek.

Het reserveren van een boek, tijdschrift of film is binnen de provincie Fryslân gratis. Kun je niet vinden wat je zoekt? Klik dan op zoeken Buiten de provincie. Als je materiaal reserveert buiten de provincie betaal je € 5,00 per reservering.

Hoe vraag ik boeken aan uit openbare bibliotheken buiten Friesland?

  • Zoek via de catalogus
  • Klik bij Resultaten op Heel Nederland
  • Klik op Aanvragen
  • Log daarna in met je pasnummer en je wachtwoord
  • Er komt een blok in beeld met de tekst: Kan voor u worden aangevraagd, de ophaalkosten bedragen € 5,-. Zodra je op de knop bevestigen klikt wordt dit in rekening gebracht.

    Je krijgt bericht wanneer je aanvraag binnengekomen is.

Kan ik ook wetenschappelijke boeken aanvragen?

Ja. Gebruik hiervoor WorldCat Discovery

Je vindt hier boeken van universiteitbibliotheken, musea en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld. Alle boeken die in Nederland beschikbaar zijn, kun je lenen.

Voor alle aanvragen van buiten Fryslân is de leentermijn drie weken. Dit geldt ook voor het comfortabonnement. Aanvragen kunnen niet geannuleerd worden. Het bedrag van € 5,- is verschuldigd zodra het materiaal geleverd is. De uitgeleende materialen van buiten Fryslân kunnen niet verlengd worden. Houd rekening met een levertijd van drie weken.

Boetevrije Bibliotheek

Wat betekent een boetevrije Bibliotheek?

Je krijgt van ons geen boete als je geleende materialen te laat inlevert.
In plaats daarvan sturen we je op tijd een herinnering én mag je altijd gratis twee keer verlengen.

Hoe lang mag ik de materialen lenen?

Boeken, tijdschriften en DVD’s mag je maximaal drie weken lenen. Heb je er na deze tijd nog geen genoeg van? Je mag het materiaal altijd gratis twee keer verlengen. 
E-books en luisterboeken van de Online Bibliotheek mag je drie weken lenen.

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Wij zijn een boetevrije Bibliotheek, daarom betaal je bij ons geen boetes. Wel gaan we er nog steeds van uit dat jij de geleende materialen zoveel mogelijk op tijd inlevert. Zo heeft een andere klant er weer plezier van.

Als je leenperiode is verstreken, sturen we je een herinnering. Na twee herinneringen ontvang je een factuur voor overname van het materiaal. Breng je jouw geleende materialen alsnog retour, dan vervalt de factuur en betaal je alleen €5.00 administratiekosten.