Bolsward

  • Bolsward

Nieuwe openingstijden

 
  • maandag 14.00 - 18.00 u
  • dinsdag 10.00 - 18.00 u
  • woensdag 10.00 - 18.00 u
  • donderdag 10.00 - 18.00 u
  • vrijdag 14.00 - 18.00 u
  • zaterdag 10.00 - 13.00 u

Vanaf maandag 2 december vind je ons aan de Skilwyk.

Zoals bekend is de bibliotheek één van de partijen die onderdak gaan vinden in Cultuur Historisch Centrum De Tiid, dat zal worden gevestigd in het oude stadhuis. Het duurt nog even voordat we te plak zijn.

Vanwege de toekomstige verhuizing van de bibliotheek is het huidige pand aan het Marktplein per 31 december verkocht. Daarom openen we een pop-up bibliotheek.

Gratis abonnement in december voor de Pop-up bibliotheek

  • Nog geen lid van de Bibliotheek? Dan is dit je kans.
  • In de cadeaumaand december geeft de Bibliotheek in Bolsward gratis kennismakingsabonnementen weg.
  • Schrijf je in tijdens de maand december, dan kun je er drie maanden van profiteren.

Pop-up bibliotheek

De pop-up bibliotheek is een volwaardige vestiging van Bibliotheken Mar en Fean, compleet met een leescafé en de volledige collectie voor jeugd en volwassenen. Ook de activiteiten kunnen doorgaan en er is ruimte in het gebouw voor samenwerkingspartners als SeniorWeb, Bolswards Historie, Stipepunt en Papierwinkel.

Stipepunt

Met ingang van maandag 2 december heeft het Stipepunt Bolsward, inclusief Papierwinkel Bolsward tijdelijk kantoor op:

  • Maandagmiddag van 13.00 – 16.00 uur, Nanne Reijnstraat 19A (aanbellen bij kantoor Sociaal Collectief, gebouw Nieuw Elim)
  • Donderdagmorgen van 9.00 – 12.00 uur, Nanne Reijnstraat 19A (aanbellen bij kantoor Sociaal Collectief, gebouw Nieuw Elim)

De mailadressen en telefoonnummer blijven ongewijzigd: stipepuntbolsward@voorelkaardoen.nl , 06-46157152 en/of papierwinkelbolsward@voorelkaardoen.nl, 06-52071121

Op maandag 16 december en vanaf 20 december tot en met 5 januari 2020 is het Stipepunt Bolsward (inclusief papierwinkel) gesloten.



Verhuisberichten uit de bibliotheek

Vandaag was het dan zover

Eerst nog al die boekenkarren naar buiten rijden, zodat de chauffeur ze kan inladen.

Daarna zorgen, dat het er binnen zo mooi mogelijk bij staat.
De 17 kratten, die de expeditie op vrijdag had afgeleverd, waren ingenomen. De reserveringen staan nu allemaal klaar in de kast.

Koffie met oranjekoek in het Leescafé en een toespraakje van Sytske Atsma, onze directeur: wat een verandering vergeleken met het oude pand!
 

Deuren open

En dan is het zover: de deuren kunnen opgeschoven, laat de klanten maar komen….

En ze komen kijken, boeken terug brengen en lenen, genieten van de ruimte en het licht. De oranjekoek smaakt prima, het Leescafé zit gezellig vol – de klanten zijn enthousiast. Dan vergeet je het harde werken van de afgelopen tijd weer snel.

Dit is een fijne plek tot de volgende verhuizing – naar het Stadhuis.

We zijn er zó blij mee…

Woensdag is de dag van de verhuizing. ’s Middags zijn alle boekenkarren overgebracht en naar die kasten gereden, waar de boeken in de kast gezet moeten worden.

Op elke kar zit een opsomming van welk gedeelte van een genre er in opgeborgen is. Per kar 8 planken met boeken.

Zo breng je die 25.000 boeken snel over.
 

Het hele team

Even na de lunch zit een groot gedeelte al in de kasten – we zijn weer met het hele team bezig.
Nu de meeste karren opgeruimd zijn, vinden we het nog steeds een ruime opstelling. Mensen met rollator of scootmobiel zullen goed langs de kasten kunnen lopen.

Ook de centrale balie heeft een opvallende plek: die oranje wand valt wel op.  

Doorpakken!

Terwijl er in het oude pand keihard gewerkt wordt om alle spullen te verzamelen en klaar te hebben voor de verhuizing van woensdag 27 november, gebeurt er aan het Skilwyk minstens zo veel.

In de centrale ruimte staan bijna alle kasten op hun plek. Er is nog steeds flink wat ruimte, fijn voor mensen met een rollator of scootmobiel.

Het gaat lukken

In de hal zijn de inleverkasten voor de boeken, die teruggebracht worden ook geplaatst. Aan de andere kant komt de apparatuur voor het lenen en inleveren.
Woensdagmorgen staan de verhuizers al vroeg klaar om de karren met boeken en het meubilair over te brengen. Donderdag en vrijdag worden de boeken weer in de kasten gezet. Het gaat lukken: maandag opent de bibliotheek haar deuren!

Uit de startblokken!

Maandagmorgen 25 november om 8 uur staan de medewerksters klaar:
De rolcontainers worden afgeleverd! Met elkaar, ieder in een ander deel van de bibliotheek, vullen we ze met alle boeken. De lege kasten worden naar het nieuwe pand gebracht en daar weer opgesteld.

En de computers

ICT koppelt alle apparatuur los en zet het klaar voor de verhuizing.

Stoelen en bankjes uit alle hoeken staan al bij elkaar. Woensdag komen de verhuizers!

De spanning stijgt…

In het oude pand zijn de medewerkers achter de schermen druk bezig met uitsorteren en opruimen. Ik word er wat nostalgisch van en ook de klanten maken opmerkingen als: “het was hier toch altijd wel gezellig met al die hoekjes”. Gezellig, maar best donker, juist door al die verschillende ruimtes. Wat helpt, is een bezoekje aan het nieuwe pand. Iedereen, die voorbij loopt, ziet het nu ook: hier komt de bieb!

De plannen

Wat gebeurt er op de nieuwe locatie?

In ons huidige kantoor liggen de plannen klaar: voorstel voor de plaatsing van het bibliotheeklogo op gevel en deuren. Het moet duidelijk zijn: hier is de bieb!

De plattegrond

De plattegrond voor de indeling van de collectie: is de opstelling logisch? Wat vinden we er van?

De kleuren geven de verschillende genre’s aan:

  • groen = liefde en leven (romantisch)
  • rood = spannend (thrillers e.d.)
  • paars = literatuur

Dit staat centraal in de ruimte, zodat je er bij binnenkomst recht op af loopt. De oudere kinderen (9 jaar en ouder) hebben hun eigen ruimte (blauw).Links achterin is de jeugdafdeling met prentenboeken en eerste leesboekjes.
 

De ruimte

Vanaf de straat loop je eerst door een brede gang, waar de inlever- en uitleenapparatuur komt. Als je binnen bent, is de Servicebalie meteen links.
Met nog anderhalve week te gaan vóór de verhuizing, is het topdrukte. Het datanetwerk wordt bijgewerkt, schilderwerk en reparties zijn gedaan. Ook de schoonmaak staat gepland. “Aanpakken” is het motto.

Nu nog een lege ruimte vol werkmaterialen.


De eerste grote verhuizing

De verhuiswagen voor de bibliotheek

Op 30 oktober j.l. begon het eerste stuk van De Grote Verhuizing. Onze directeur en haar staf vertrekken naar hun nieuwe kantoor in de bibliotheek van Sneek.

Na weken van voorbereiding, lees: heel veel oud papier wegdoen 😊, wordt de bovenste verdieping van het pand leeggeruimd.  Het licht was al vroeg aan en de grote verhuisauto staat klaar (en o zo vreselijk in de weg).

Wij hadden zelf teamvergadering om de plannen voor onze laatste weken te horen en de plattegrond van het pand aan het Skilwyk te bekijken. In het nieuwe pand wordt al hard gewerkt om het schoon en netjes te krijgen. Een kapot raam vervangen, een systeemmuurtje weg, de kachel moet nagekeken worden - het is een komen en gaan van betrokken partijen.

De laatste week voor de verhuizing mogen onze leners extra veel boeken meenemen. Help de bieb verhuizen!
Alle boeken van displaytafels moeten in hun eigen categorie weggeruimd zijn. Tafels en stoelen krijgen stickers om aan te geven in welk kantoor/werkplek ze thuis horen.

Een rooster voor de verhuisweek zelf: maandagmorgen 25 november - 08.00 uur starten.
Maandag 2 december gaan we op de nieuwe locatie open. We worden er allemaal opgewonden/enthousiast van....

We gaan er voor!!


Impressie van het stadhuis in Bolsward

De bibliotheek wordt aangegeven met de oranje pijlen.


Tekening Adema Architecten